Tradicinis kasmetinis Europos šalių – 30-ties nacionalinių katalikų
vyskupų konferencijų generalinių sekretorių – pasitarimas šiais metais
birželio 21–25 d. vyko Čekijos Respublikos sostinėje Prahoje. Lietuvai
atstovavo Lietuvos Vyskupų Konferencijos generalinis sekretorius vyskupas
Jonas Boruta SJ.
Pirmąją dieną apie Europos vyskupų konferencijos uždavinius pagal Jono
Pauliaus II laišką Novo millennio ineunte kalbėjo naujasis Europos vyskupų
konferencijų tarybos pirmininkas Churo (Šveicarija) vyskupas Amédée Grab,
Prahos arkivyskupas kardinolas Miloslav Vlk, Mainco (Vokietija) vyskupas
kardinolas Karl Lehmann, Zagrebo (Kroatija) arkivyskupas Josip Bozanić.
Toliau buvo nagrinėta tema „Vyskupų konferencijos ir etikos problemos
Europos Sąjungos šalyse“. Vokietijos vyskupų konferencijos generalinis
sekretorius kun. Hans Langendörfer SJ kalbėjo apie genetines manipuliacijas
ir bandymus klonuoti žmones, Belgijos atstovas kun. Etienne Quintiens –
apie eutanazijos įteisinimo projektą šioje šalyje, kun. dr. G. P. Sevens
pasakojo apie naują Olandijos civilinį kodeksą, kuriame seksualinė partnerystė
prilyginama natūraliai santuokai. Prancūzijos atstovas monsinjoras Bernard
Lagoutte kalbėjo apie prostitucijos ir prekybos moterimis problemas Prancūzijoje.
Monsinjoras Noėl Treanor – Europos Sąjungos episkopatų komisijos generalinis
sekretorius – referavo apie Europos Sąjungos institucijose vykstančius
debatus, į kuriuos įsitraukė ir minėtoji Europos vyskupų konferencijų komisija
anksčiau minėtais klausimais. Jis pastebėjo, kad svarstant eutanazijos,
klonavimo ir panašias problemas Europos parlamente ne tiek įtakos turi
visuomenės nuomonė, kiek lobistai, ginantys tam tikrų finansinių grupių
interesus. Taigi tai yra ne vien moralinis nuomonių susikirtimas, bet ir
finansinių grupuočių interesų konfliktas.
Į prostitucijos ir prekybos moterimis sąsajų problemos sprendimą skirtingai
žvelgia ekonomiškai stiprios Vakarų Europos šalys ir pokomunistinės šalys,
išgyvenančios ekonominės krizės laikotarpį. Ekonomiškai stiprių Vakarų
šalių atstovų (tarp jų ir religinių institucijų atstovų) nuomone, nelegalią
prekybą moterimis Vakarų Europos viešnamiuose galima pristabdyti imantis
griežtų priemonių prieš nelegalią imigraciją iš ekonominius sunkumus išgyvenančių
šalių, o šių šalių atstovų nuomone – legalaus darbo galimybė, darbo rinkos
atvirumas Vakarų šalyse gali sustabdyti prekybos moterimis augimą. Esant
dideliam nedarbui pokomunistinėse šalyse, tų kraštų piliečiai bet kokia
kaina ieško galimybės dirbti ir užsidirbti Vakarų šalyse, o tuo naudojasi
kriminalinės nelegalios grupuotės, žadėdamos moterims gerai apmokamą, atseit
legalų darbą Vakaruose, ir taip į savo tinklą įtraukdamos vis daugiau jaunų
moterų iš Rytų ir Vidurio Europos kraštų. Ekonominio gyvenimo pagyvinimas
šiose šalyse, investicijos į šių šalių įmones, naujų darbo vietų šiose
šalyse kūrimo programos būtų veiksmingesnė priemonė, stabdanti prekybą
žmonėmis.
Kita svarbi tema „Bažnyčia ir visuomenė Rytų Europos šalyse po komunizmo“.
Pagal „Aufbruch“ projektą (tarp kurio vykdytojų buvo ir Vilniaus universiteto
Religijos studijų ir tyrimų centras) atliktų tyrimų rezultatus pristatė
projekto vadovai prof. Paul Zulehner (Austrija, Vienos universitetas) ir
prof. Miklós Tomka (Vengrija, Budapeštas). Iš šių tyrimų rezultatų sugretinimo
pagal įvairias pokomunistines katalikų daugumą turinčias šalis projekto
vadovai mėgino prognozuoti artimiausios ateities religinio gyvenimo procesus
tose šalyse. Jie mano, kad didės susidomėjimas religija, gal ne tiek tradiciniu
katalikišku dvasingumu, todėl naujų būdų, kaip pateikti Evangeliją šių
kraštų žmonėms, ieškojimas bus labai aktualus. Tradicinio religingumo sumažėjimą
ypač pajus Lietuva ir Lenkija, šalys, kuriose, tyrinėtojų nuomone, stinga
bažnytinio bendruomeniškumo suvokimo, kur tikėjimas išgyvenamas labiau
individualiai, o religinis bendruomeniškumas praeityje daugiau rėmėsi tautiškumu
nei krikščioniškumu. Beje, pagal „Aufbruch“ tyrimų rezultatus sekmadieninių
Mišių dalyvių procentas Lietuvoje yra mažiausias iš visų pokomunistinių
katalikiškos tradicijos šalių, kas ypač liudija bažnytinio bendruomeniškumo
stoką. Pasak prof. P. Zulehnerio, nesuvokiama esminė iš Evangelijos kylanti
krikščioniškumo aptartis Unus christianus – nullus christianus est (Vienas
krikščionis – joks krikščionis). Parapinių bendruomenių gaivinimas Lietuvoje
turėtų būti svarbiausias vietinės Bažnyčios uždavinys.
Toliau buvo aptartos ekumeninio judėjimo problemos Europoje. Ypač daug
dėmesio skirta interkonfesinės komunijos problemai. Katalikų ir anglikonų
teologų komisijos buvo beveik priėjusios labai arti prie vienodo Eucharistijos
supratimo, bet anglikonų apsisprendimas šventinti kunigais ir vyskupais
moteris labai sukomplikavo padėtį.
Konstatuota, kad ekumeniniame judėjime, nepaisant sunkumų dėl stačiatikių
laikysenos ekumenizmo atžvilgiu, padaryta didelė pažanga. Pirmame etape
ieškota, kas yra bendra, kas vienija visus krikščionis. Dabar ieškoma,
kaip Evangelijos šviesoje reikia suprasti kai kuriuos iki šiol skirtingai
aiškintus klausimus, pvz., nuteisinimą, Eucharistiją, – tai nelengvas etapas,
nes visuomenės sekuliarizacija iškelia naujų problemų.
Nutarta kitais metais tradicinį kasmetinį Europos vyskupų konferencijų
generalinių sekretorių pasitarimą sukviesti birželio 13–17 d. Istanbule
(Konstantinopolyje, Turkijoje).
Konferencijos dalyviai šventė Eucharistiją Šventojo Vaclovo (Čekijos
globėjo) koplyčioje, Prahos katedroje, vadovaujant kardinolui M. Vlkui,
taip pat puikiai atrestauruotose premonstransų ir benediktinų abatijose
Strahove ir Brevnove.
Baigus konferencijos darbą buvo malonu aplankyti vietas, susijusias
su Lietuvos istorija – jau minėtą Brevnovo benediktinų abatiją, įkurtą
pirmojo baltų genčių apaštalo šv. Adalberto Vaitiekaus, bei šio šventojo
relikvijas Prahos katedroje, Šv. Tomo bažnyčią, kur palaidotas Lietuvos
Didžiojo Kunigaikščio Kęstučio sūnus Butautas, senąjį Prahos Karolio universitetą,
kuriame teologiją studijavo pirmasis Žemaičių (Medininkų) vyskupas Motiejus.
Deja, karalienės šv. Jadvygos Jogailienės funduotas Lietuvių kolegijos
pastatas neišliko, jis stovėjo netoli garsios Betliejaus koplyčios, kur
Janas Husas sakė savo pamokslus, kuriuose reikalavo Bažnyčios reformos.
Vytautas Didysis ir vėlesni Lietuvos valdovai kartais paremdavo Huso sekėjų
karines akcijas.
Iš naujųjų laikų lietuvių – Prahos universiteto studentų – reikėtų paminėti
istoriką Adolfą Šapoką, garsios „Lietuvos istorijos“ sudarytoją ir autorių.
Vyskupas Jonas Boruta SJ